/Rutes saludables
Rutes saludables 2018-06-27T11:08:31+00:00

Rutes Saludables

Camí de la Cimentera

Cimentera: Antiga cimentera, la qual dóna el nom al camí. Pel camí s’hi transportaven les matèries primes des del lloc d’extracció finsla cimentera mitjançant unes vagonetes. Allà es coïa amb carbó mineral i es molia per aconseguir el ciment. Un cop cuit, es posava dins sacs de roba per la seva distribució.

Forn de pedra: A prop de la cimentera, al mateix camí, trobam el forn de pedra, el qual és més antic que la pròpia cimentera. Es tractava d’un forn de pedra de planta circular. Mitjançant un procés de cocció de l’argila s’obtenia material semblant al ciment actual.

RUTA: Començam des de Pòrtol, des del final del carrer de la Roca Llisa i es puja pel camí de Can Parrisco. Se segueix la passejada passant per la Cimentera i el Forn de Pedra. Llavors, hi ha l’opció de tornar enrere fins Pòrtol pel mateix camí o avançar fins el carrer principal de Sa Cabaneta i tornar pel carrer Major. La ruta també es pot fer a la inversa. En aquest cas, si començam des de sa Cabaneta, després podrem seguir la ruta del camí del Jardí d’en Ferrer.

DISTÀNCIA: 3,8km.

Camí del Jardí d’en Ferrer

Aquest camí consta de 3,30 km amb un desnivell positiu de 23 m. Es tracta d’una alternativa diferent per a anar de Pòrtol a Santa Maria per una ruta tranquila, rodejada de natura i amb molt poc trànsit. És ideal per ciclistes.

RUTA: Començam des de Pòrtol. Al final del carrer de la Roca Llisa giram a mà dreta (si venim de fer la Cimentera, giram a mà esquerra un cop acabat el camí de Can Parrisco abans de pujar el carrer de la Roca Llisa) i enfilam el camí del Jardí d’en Ferrer. Seguirem aquesta ruta tota recte, i passarem pel pont damunt l’autopista quan duguem aproximadament 3 km. Seguirem un poc més i arribarem al final del camí. Aquí tenim diverses opcions: Girar a mà esquerra i anar cap a Marratxinet i el camí de la Font i el camí de sa Bomba, girar a mà dreta i anar cap a Santa Maria del Camí, o tornar cap a Pòrtol. En aquest cas, per tornar cap a Pòrtol ho podem fer des del mateix camí, o anant a mà dreta i tornar per la carretera.

DISTÀNCIA: 3,3 km.

Camí de Ca na Maiola i carrer de la Font

Marratxí és un llogaret tranquil i diferent. Per conèixer-lo, podeu fer aquesta ruta curta però autèntica.

RUTA: Començam pel carrer de la Font, l’inici del qual comença a la carretera Ma-3030, fins acabar el camí de ca na Maiola, el qual finalitza a la carretera Ma-13A. Durant aquesta petita ruta podreu observar les cases de Can Serra i Can Vador, amb el rellotge de sol i les teules pintades respectivament. Un cop heu acabat el camí de ca na Maiola, podeu girar a mà esquerra i seguir la carretera Ma-13A durant 700 m i enllaçar amb el camí de sa Bomba.

DISTÀNCIA: 1,3 km.

Camí de sa Bomba

Situada a la carretera Palma–Inca (Ma-13A) quilòmetre 12, hm 1.

RUTA: Començam a l’anomenat camí de Sa Bomba, entre el torrent de Coanegre i la línia de ferrocarril de Palma a Inca. És una ruta fàcil i plana, on s’hi ubica una de les joies arqueològiques del nostre terme: un tram de camí empedrat, probablement d’època romana, d’uns dos-cents metres de llargària per uns tres metres d’amplada. El paviment de la calçada està fet a base de lloses de pedres i còdols. El camí acaba al límit del terme municipal de Marratxí. Per tornar, podeu seguir la mateixa ruta o travessar el municipi de Santa Maria del Camí i tornar pel camí del Jardí d’en Ferrer.